MUJI


Habitaren 2017 kansainvälinen ystävä on japanilaisen lifestyleketjun MUJIn pääjohtaja Masaaki Kanai. Hän kertoi  keskiviikkona Ahead Arenalla puheenvuorossaan yrityksen filosofiasta, kehityksestä sekä visioista. 

Masaaki Kanai kertoi japaniksi tulkin välityksellä kuinka MUJI perustettiin vuonna 1980 vastaiskuna vallalla olevalle yltäkylläiselle kulutuskulttuurille. Yhtiö halusi levittää sanomaa, että tuotteita ostetaan vain todelliseen tarpeeseen eikä vain ostamisen ilosta. MUJI ei koskaan halunnut olla brändi, vaikka sellainen MUJIstakin kehittyi kansainvälisen suosion myötä. Ketjun virallinen japanilainen nimi Mujirushi Ryohin tarkoittaakin brändäämättömiä laatutuotteita. Yritys ei nosta esille julkisuuteen muotoilijoidensa nimiä, jolloin MUJIn tuotteet on brändäämättömiä MUJIn tuotteita ilman kuuluisien muotoilijoiden nimiä. 

MUJIn tuotteet on käytännöllisiä, minimalistisia ja ajattomia kodin esineitä, jotka on valmistettu laadukkaista materiaaleista. Ne on suunniteltu helpottamaan arkea ja tuottamaan iloa omistajalleen. Masaaki Kanai ei pidä ajatuksesta, että MUJIn tuotteita ostetaan vain sen takia, että ne on MUJI-brändin tuotteita ja niitä on saatava vain sen vuoksi, koska kaikilla muillakin on. MUJIn filosofian mukaan tuotteita ostetaan tarpeeseen ja kun tuotteet on minimalistisia, käytännöllisiä sekä laadukkaita niiden käyttöikä on tällöin pitkä. Masaaki Kanain puheenvuoron aikana nähtiin myös MUJIn esittelyvideo, jossa muun muassa näytettiin kuinka kylpypyyhkeen käyttöikää voi pidentää leikkaamalla sen osiin lattia- tai siivousräteiksi, kun pyyhe on kulunut niin ettei sitä ole enää mukava käyttää kylpypyyhkeenä. 


Minulle tuli Masaaki Kanaita kuunnellessa olo, että hän MUJIn edustajana halusi todella tuoda esille MUJIn ja meidän kaikkien yhteiskuntavastuun. Me kuluttajina pystymme vaikuttamaan yhteiskuntaan, ympäristöön ja markkinoihin ja he suuressa kulutustavaroita myyvässä yrityksessä pystyvät vaikuttamaan omalta osaltaan mitä he kuluttajille tarjoavat, millä hinnalla, minkä laatuisia tuotteita ja kuinka nämä tuotteet on valmistettu. Oli piristävää kuulla maailmanlaajuisesti kansainvälisen yrityksen pääjohtajan suusta, kuinka suuressa arvossa hän piti edustamansa yhteiskuntavastuuta. Kuulin myös huhua, että suuren suosion saavuttanut järjestelyn asiantuntija Marie Kondō  on ollut MUJIlla aikoinaan töissä. Hänhän kannustaa myös karsimaan kodista tavaroita, jotka eivät tuota iloa omistajalleen tai eivät ole tarpeellisia. Liekö Marie Kondō saanut idean kirjoihinsa työskennellessään MUJIn myymälässä?


Habitaressa on esillä elokuussa 2017 lanseerattu MUJIn uusi tuote MUJI Hut-minikotitalokonsepti, jota on tällä hetkellä myynnissä ainoastaan yrityksen kotimaassa Japanissa. MUJI Hut-talot on noin 30 neliömetrin kokoisia pieniä omakotitaloja, joissa ei juuri mitään ylimääräistä ollut. Ainoastaan kaikki tarvittava.

Habitaressa on myös suuren suosion saanut MUJIn pop up-shop, josta voi ostaa  muun muassa siivousvälineitä, paitoja, pyyhkeitä, kyniä, leimoja, papereita sekä järjestelylaatikoita. Mikäli keskiviikon iltapäivän MUJIn pop up-shopin suosiosta voi jotain päätellä, on MUJIn myymälä todella tervetullut Helsinkiin, sillä siellä oli sellainen kuhina, että hyvä että mukaan mahtui! Hieman epäilen näkemäni ja kuulemani ostohysterian perusteella, että kaikki asiakkaat olisivat ostaneet ainoastaan tarpeeseen MUJIn tuotteita eikä vain sen takia, että MUJIn myymälä (olkoonkin pop up-shop) on viimeinkin Suomessa. Ei kai se haittaa herra pääjohtajaakaan, että kauppa käy eikä ainakaan meitä asiakkaita, jos saadaan näyttämällä innokkuutemme kyseistä myymälää kohtaan MUJIn myymälä Suomeen. 


Joten mikäli olet menossa Habitareen ja MUJIn tuotteet kiinnostavat, kannattaa varautua jonottamaan kassalle sekä ihmispaljouteen hyllyjen välissä. Asiakkaita MUJIn shopissa riittää ja hyvä niin! Nyt vain odotellaan ilmoitusta minnepäin Helsinkiä MUJIn myymälä perustetaan.

No comments